Praca tymczasowa w „sezonie”

Sezonowa praca tymczasowa w praktyce

Klementyna Buze

W wielu organizacjach cyklicznie pojawiają się okresy, w których popyt na produkty czy usługi znacznie przewyższa jego standardowy poziom. W zależności od branży firmy może być to czas wakacyjny czy okołoświąteczny. Wówczas dla organizacji w cenie są dodatkowi pracownicy, którzy sprawnie przejdą przez okres onboardingu i dzięki swoim kompetencjom oraz doświadczeniu zapewnią sukces i ciągłość biznesu w wymagającym okresie.

Każdego roku wiele branż doświadcza znacznych wahań zainteresowania swoimi produktami lub usługami. Wówczas konieczne jest nie tylko odpowiednie zarządzenie ich dostępnością, ale również zespołami pracowników. Niejednokrotnie wybieranym rozwiązaniem jest zatrudnienie pracowników tymczasowych, którzy pozwolą firmie sprawnie odpowiedzieć na większą liczbę zapytań i zmaksymalizować zysk w tym okresie.

Co to jest sezonowość na rynku pracy?

Sezonowość to okresowe zjawisko dotykające wielu branż na rynku pracy. Odwołuje się do czasu, w którym firma odnotowuje zwiększone zainteresowanie klientów swoimi produktami lub usługami. Jest to trend zauważalny szczególnie na rynku e-commerce, turystycznym oraz usługowym.

Dla przykładu, w e-commerce o „sezonie” mówi się w okresie okołoświątecznym, od października do końca roku, kiedy konsumenci wybierają prezenty na święta i coraz częściej dokonują zakupów przez Internet. Dla branży turystycznej w Polsce „sezon” to z kolei najczęściej okres od maja do września, kiedy to konieczne staje się udostępnienie większej liczby hoteli, atrakcji, czy punktów gastronomicznych dla turystów.

Warto zauważyć, że trwanie sezonu nie jest jedynym wyzwaniem dla rynku, gdyż od kilku lat biznesy muszą dynamicznie odpowiadać na nowe wyzwania, zmieniające się oczekiwania oraz nawyki konsumentów. Powoduje to, że pracodawcy coraz częściej i bardziej regularnie przyglądają się swoim kadrom, odpowiednio dostosowując swoją strategię zatrudnienia oraz liczbę pracowników tymczasowych do warunków rynkowych.

Praca tymczasowa w „sezonie”

Dobrą odpowiedzią na sezonowe wyzwania jest dla wielu pracodawców zatrudnienie tymczasowe realizowane przez agencję zatrudnienia. Jego długość jest uzależniona od potrzeb firmy, chociaż najczęściej trwa od 3 do 6 miesięcy, w tym kilka tygodni na wdrożenie pracownika. Zgodnie z przepisami pracownik tymczasowy nie może jednak pracować na rzecz jednego pracodawcy więcej niż 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Czas wypowiedzenia to zazwyczaj tydzień, chyba że drogą umowy zostaną zawarte inne postanowienia.

Osoba zatrudniona na umowie o pracę tymczasową wspiera pracę zespołu, pełniąc najczęściej takie same obowiązki, jak pracownicy zatrudnieni na stałe. Dla przykładu, w przypadku branży e-commerce czy stacjonarnej sprzedaży w handlu detalicznym, do obowiązków pracownika czasowego należą najczęściej: kontakt i obsługa klienta, sprzedaż oraz zarządzanie zwrotami i reklamacjami.

Jakie są zalety pracy tymczasowej?

Praca tymczasowa to świetny sposób na zarządzenie wzmożonym, „sezonowym” okresem pracy w firmie. Będzie dobrym rozwiązaniem również w przypadku zatrudniania na zastępstwo lub sezonu urlopowego wśród stałych pracowników organizacji. Ponadto zalety pracy tymczasowej z perspektywy pracodawców to:

Możliwość dostosowania się do warunków rynkowych i sytuacji biznesowej,

Duża dostępność wykwalifikowanych kandydatów na rynku pracy tymczasowej i szybkość w ich pozyskiwaniu,

Możliwość koncentracji na rozwoju biznesu, a nie na administracji i rekrutacji dzięki współpracy z agencją zatrudnienia

W pracy tymczasowej wiele pozytywnych aspektów zauważają również sami pracownicy. Są to m.in.:

Duża elastyczność zatrudnienia i wyboru miejsca pracy, doceniane szczególnie przez młodych specjalistów, studentów czy absolwentów

Możliwość pracy z językami obcymi oraz zdobycia doświadczenia w różnorodnych branżach

Okazja do atrakcyjnego zarobkowania

Wskazówka:

Jak zachęcić idealnego kandydata do podjęcia pracy tymczasowej, mając ograniczony budżet kadrowy? Z naszych doświadczeń wynika, że rozwiązaniem tego problemu może być zaproponowanie pracownikowi wynagrodzenia wyższego o około 10 proc. z budżetu nie kadrowego, a projektowego.

W wielu przypadkach kandydaci akceptują wówczas ofertę i pozostają lojalni wobec pracodawcy, co przekłada się na wysoką jakość pracy. W konsekwencji obie strony będą zadowolone, budżet kadrowy nie zostanie naruszony, a lekkie wahania w budżecie projektowym nie będą aż tak dotkliwe.

„Try and hire”

Sezonowa praca tymczasowa może uwzględniać nowoczesną usługę HR, jaką jest „try and hire”. W czasie realizacji takiej usługi klient agencji pracy tymczasowej może w dowolnym momencie „przejąć” pracownika i zatrudnić go na stałe. Pozwala to organizacji na zweryfikowanie jego umiejętności oraz doświadczenia w „sezonie”, a następnie zdecydowanie, czy dalsza współpraca ma sens.

Jeżeli obie strony stwierdzą, że tak, to możliwe jest przejęcie pracownika od agencji i zatrudnienie go na stałe w organizacji. Dla przykładu – jeżeli współpraca w sezonie okołoświątecznym będzie szła pomyślnie, firma stwierdzi, że chce ją kontynuować i ma na to nowy budżet już od stycznia, strony mogą zawrzeć nową umowę na stałe, np. na cały kolejny rok.

Interesuje Cię temat nowoczesnych form zatrudnienia? Z tego raportu dowiesz się więcej.

Poszukujesz pracowników na określony czas? Zleć nam projekt rekrutacyjny, znajdziemy najlepszych kandydatów.


Klementyna Buze

Senior Recruitment Partner w Hays Poland
Profil autora na LinkedIn

00

Looking for a new role? Search here for your ideal job or get in touch with one of our expert consultants.

Trust us, we find the best candidates on the market

Hays has offices across the whole of the Poland. Contact us to discuss your employment needs.