Wskazówki zawodowe
Jeżeli ubiegasz się o pracę...
Od czego zacząć?
Zdobywanie informacji na temat pracodawcy
Tworzenie CV
Pisanie listu motywacyjnego
Jeżeli zaproszono Cię na rozmowę kwalifikacyjną
Przygotowanie przed rozmową kwalifikacyjną
Rozmowa kwalifikacyjna
Niestosowne pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Drugi etap rozmowy kwalifikacyjnej
Jeżeli zaoferowano Ci pracę...
Jak dokonać oceny oferty pracy?
Akceptacja oferty pracy
W obliczu kontroferty
Rezygnacja z pracy
Rozpoczęcie nowej pracy
Jeżeli odchodzisz z pracy...
Przygotowanie przed rozmową kwalifikacyjną
Kandydacie - jesteś jednym ze szczęśliwców! Zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną! Ale jak wiesz, z masy kandydatów wybieranych do odbycia rozmowy, zaledwie kilku lub tylko jeden zostaje przyjęty. Jak więc sprawić, aby stać się jednym z nich?
Wywiad przed rozmową kwalifikacyjną
Przed spotkaniem z potencjalnym pracodawcą czy konsultantem ds. rekrutacji, dobrze jest upewnić się: czym zajmuje się firma i jak działa? Jaki jest jej status finansowy – czy rozrasta się czy pomniejsza? Kto stanowi jej główną konkurencję? Jakie umiejętności sobie ceni: edukację czy doświadczenie w konkretnej branży? Jakie ma wartości, cele i misję. Co możesz jej zaoferować?
Posiadanie ogólnego rozeznania na temat organizacji sprawi, że będziesz czuć się pewniej podczas pierwszej rozmowy. Będziesz w stanie zadawać odpowiednie pytania. Na przykład, jeżeli ubiegasz się o pracę na stanowisku kierownika ds. marketingu, możesz powiedzieć coś w rodzaju: „Rozumiem, iż z waszego rocznego rozliczenia wynika, że wydaliście określoną kwotę na reklamę. Jaki odsetek z tego z tego ulokowano w wydatki związane z reklamą firmy w internecie?”
Tego typu pytania, w odróżnieniu od standardowych np. o liczbę pracowników w firmie (czego akurat możesz się dowiedzieć sam) dowodzą, że poświęciłeś czas, aby przygotować się do rozmowy. Osoba prowadząca rozmowę odbierze to jako znak, że traktujesz poważnie firmę, ofertę pracy i swoją karierę.
Poszukiwanie informacji
Nigdzie nie znajdziesz tylu informacji, co w sieci. Większość firm posiada swoje strony internetowe, a informacje branżowe o rynku i konkurencji możesz odnaleźć na specjalnie dedykowanych do tego portalach. Jeżeli nie posiadasz dostępu do Internetu w domu czy w pracy - możesz skorzystać z usług lokalnej kawiarenki internetowej lub biblioteki. Przy okazji, możesz także wydrukować informacje ze strony internetowej firmy lub znaleźć dane kontaktowe powiązanych z nią zakładów. Warto również skontaktować się z instytucjami, stowarzyszeniami branżowymi czy izbami handlowymi – prowadzą one bazę danych firm stowarzyszonych, przygotowują różnego rodzaju publikacje. Czasem udzielają także porad dotyczących możliwości kariery w wybranym zawodzie. Skontaktuj się z nimi telefonicznie bądź odwiedź ich stronę w intrenecie. Być może ich publikacje i raporty znajdziesz również w lokalnej bibliotece.
Jeśli rozmowę aranżuje konsultant firmy doradztwa personalnego, postaraj się od niego dowiedzieć jak najwięcej na temat docelowego pracodawcy.
W wypadku projektu prowadzonego przez HAYS Poland - Konsultanci firmy HAYS Poland przed spotkaniem chętnie dostarczą Ci konkretnych informacji na temat oferty pracy, szczegółów dotyczących specyfiki rynku i firmy klienta, lokalizacji, wymaganych umiejętności i doświadczenia oraz warunków wynagrodzenia.
Podejmij inicjatywę
Podejmij inicjatywę i użyj kilku sprytnych taktyk w celu zdobycia pożądanych informacji. Na przykład: podczas poszukiwań wykonaj teoretyczny telefon do pracodawcy, prosząc o kontakt do osoby, do której pragniesz wysłać CV. Kto wie gdzie zawiodą Cię te poszukiwania? Zdobądź informacje o firmie poprzez wizytę w recepcji podczas przerwy na lunch, poproś o broszurę lub roczny raport. W przypadku, gdy nie chcesz zdradzać tożsamości, poproś przyjaciela, aby odwiedził zamiast Ciebie dane miejsce lub wykonał telefon do pracodawcy.
Wykorzystaj własne kontakty i pytaj innych profesjonalistów w branży o informacje dotyczące organizacji, które Cię interesują. Innym przydatnym źródłem są informacje o konkurencji, gdyż często dają wgląd w wybraną organizację, pozwalając Ci na rozpracowanie różnic pomiędzy dwiema firmami oraz ich unikatowych zalet.
Przydatne okażą się gazety i czasopisma branżowe. Jeżeli wyrobisz sobie nawyk czytania wiadomości biznesowych, związanych z Twoim sektorem, każdego dnia czy tygodnia, będziesz zaskoczony, jak wiele się uczysz i przyswajasz oraz jak przydatne może się to okazać dla przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej.
Klucz do efektywnych poszukiwań informacji o pracodawcy znajduje się w twoich przygotowaniach i pomysłowości. W momencie, gdy zidentyfikowałeś branżę, w której chciałbyś pracować oraz ulokowanych w niej potencjalnych pracodawców, Twoim kolejnym krokiem jest wyszukanie odpowiednich ludzi, którzy pomogą Ci dowiedzieć się czegoś więcej o pracy. Niezależnie, czy poszukujesz pracy czy przygotowujesz się do rozmowy, wyszukiwanie informacji o pracodawcy jest sprawa kluczową.